- Vem har ansvar för föreningens ekonomi?
Ni som styrelse har gemensamt ansvar för föreningens ekonomi tas om hand om på rätt sätt. Om ni vill kan ni utse en kassör eller ekonomiansvarig som har lite extra koll och sköter ekonomin åt styrelsen, men ansvaret är fortfarande på hela styrelsen att allt blir rätt. Om något skulle gå allvarligt fel så kan det i värsta fall bli så att styrelsen också blir individuellt ansvariga. Ex om styrelsen skulle köpa massa presenter till sig själva istället för att göra verksamhet.
- Varför ska ni bry er om er ekonomi?
Det finns många anledningar att bry er om er förenings ekonomi! Dels har ni ett ansvar mot medlemmarna att ta hand om er ekonomi på ett bra sätt och att pengarna ni använder går till saker som medlemmarna har beslutat om på årsmötet. Det är också bra att ni har koll på er ekonomi gentemot dem ni får pengar av – det kan vara så att om ni söker bidrag för att göra verksamhet så kommer de ni får pengar av vilja ha någon sorts rapport över vad ni har gjort med pengarna.
- Hur håller ni koll på ekonomin?
Att hålla koll på ekonomin gör ni på flera olika sätt:
- Spara föreningens kvitton! Varje gång ni köper något för föreningen så ska ni spara kvittot. Skapa en särskild mapp hos någon i styrelsen där alla kvitton läggs. Ta också alltid kort på alla era kvittot och ladda upp på google drive eller liknande (om ni skulle behöva göra en korrekt bokföring måste ni också spara alla fysiska kvitton). Föreningens revisor kan vilja se era kvitton vid slutet av året och då ska ni kunna visa upp dem.
- Håll koll på vad ni lägger era pengar på! Ni får gärna använda vår ekonomimall!
Genom vår ekonomimall kan ni enkelt hålla koll på vad ni har lagt pengar på under året, så blir det lätt att rapportera till era medlemmar på årsmötet sen! Fyll i den när ni har gjort utlägg för något!
Mer nyttig information om föreningens ekonomi hittar ni här:
Behöver du hjälp? Om du har några frågor om hur ni sköter föreningens ekonomi är du välkommen att höra av dig till info@differencemakers.se